Hero image

Lowell og energisektoren

Strømmangel og skyhøye priser bekymrer både forbrukere og strømselskaper. Når kundene ikke kan betale strømregningen, er det viktig med tett samarbeid og gode relasjoner mellom selskapene som selger strøm og de som hjelper strømselskapene med å få betalt. Fortum og Lowell har skapt et bærekraftig samarbeid der forbrukeren er i fokus.

Strømmangel og skyhøye priser bekymrer både forbrukere og strømselskaper. Når kundene ikke kan betale strømregningen, er det viktig med tett samarbeid og gode relasjoner mellom selskapene som selger strøm og de som hjelper strømselskapene med å få betalt. Fortum og Lowell har skapt et bærekraftig samarbeid der forbrukeren er i fokus.


Med energisektorens grossistmodell opplever mange bedrifter i bransjen at det har blitt  vanskeligere å kreve inn fordringene selv. Dårlige betalere kan lettere «shoppe» mellom selskaper og dermed skjule sin dårlige betalingshistorikk.

Hos Lowell kombinerer vi data fra energiselskapene med kunnskap fra egne databaser og kan dermed lage gode gjeldsprofiler av selskapenes dårlige betalere.

Vi tar vare på dine kundeforhold
Ettervirkningene fra koronaperioden, store problemer med produksjonskapasitet og leveranser, og nå sist, krigen i Ukraina, har resultert i  energipriser som har skutt i været. Det rammer mange nordmenn veldig hardt - ikke minst økonomisk.

— Vi vet av erfaring at forbrukere som har problemer med å betale strømregningen har det svært utfordrende økonomisk. En strømregning er vanligvis det siste du utsetter, sier Charlotte Karlsen, leder for rettslig innfordring i Lowell.

Når vi inngår betalingsavtaler på vegne av strømselskapet, tar vi hensyn til forbrukerens situasjon, som ofte er meget sårbar. De kan for eksempel ha mistet jobben eller være alvorlig syke; stå midt i en personlig økonomisk krise, for eksempel på grunn av skilsmisse; eller på annen måte ha en ekstremt tøff og vanskelig hverdag.

I hver kontakt med oss ​​i Lowell skal forbrukerne derfor bli behandlet på en vennlig og profesjonell måte. Forbrukerne skal føle at vi gjør alt som står i vår makt for å forhandle frem avtaler som tar hensyn til deres betalingsevne og gjelden til strømselskapet.

Dette er en av grunnene til at Fortum valgte Lowell som sin samarbeidspartner.

 

Vi er interessert i å være en samarbeidspartner man utvikler seg sammen med

Catharina Zelow Rødal, Head of Invoice and Payment, Fortum Consumer Solutions 

Kunnskap, data og relasjoner
Lowell er Europas nest største aktør innen kredittstyring og inkassotjenester. Selskapet ble grunnlagt i Storbritannia i 2004, men i Norden strekker vår arv og erfaring seg over hundre år tilbake til tiden da vi var pionerer i bransjen. Dette gjelder også for energisektoren, hvor våre tjenester og kompetanse er basert på omfattende kunnskap om bransjen og forbrukerne.

— Vi har lang erfaring med å finne løsninger som kommer både bedriften og forbrukeren til gode. Med Lowell som samarbeidspartner kan bedrifter trygt fokusere på sin kjernevirksomhet, sier Kay Wågbø, kommersiell direktør i Lowell Norge.

— Vi er spesialister på kredittstyring, og kan sammen med kundene utvikle løsninger som passer for dem. Energisektoren er et av områdene vi er eksperter på, da vi har ansatte som har bakgrunn fra bransjen med god forståelse for, og inngående kunnskap om problemstillingene.

Energiselskapet Fortum og Lowell har hatt et vellykket samarbeid i flere år.

Hos Lowell betyr forståelse av den individuelle betalingsatferden at det tas hensyn til hver enkelt betalers situasjon. Basert på vår forståelse av kunden, finner vi løsninger for å hjelpe den enkelte med å administrere sine betalinger.

— Ved hjelp av digitale selvbetjeningsløsninger betales fakturaer raskere, og både kunde og bedrift er fornøyd, sier Wågbø.

— Vi har latt erfaringer fra sist vinter påvirke forbedrings- og utviklingsinitiativer hos oss. Det vi blant annet har sett, er at antallet henvendelser har økt kraftig, både til oss og strømleverandøren. For å kunne ta unna den økte inngående aktiviteten og opprettholde et godt servicenivå ser vi at forbedrede selvbetjeningsløsninger er nødvendig, og her vil Lowell lansere nyheter i tiden fremover, avslutter Kay Wågbø.