Hero image

Lowell lanserer selvbetjening av betalingsplaner

Å sende ubetalte fakturaer til inkasso kan være dårlig nytt for et godt kundeforhold. Lowells ambisjon er å levere en sømløs kundeopplevelse når vi overtar innfordringsprosessen. Nå gir vi kundene muligheten til å sette opp én enkelt nedbetalingsplan for alle sakene som ligger hos Lowell.

Dette gjør vi ved å kombinere individuelle løsninger tilpasset hver kunde med mulighet for enkelt å foreta innbetalinger.

Lowell introduserte betaling fra mobil i 2014, og i dag gjøres over en tredjedel av våre innbetalinger med Vipps. Vi i Lowell vet det er viktig for bedrifter å få betalt for sine varer og tjenester, samt ha en forutsigbar kontantstrøm. Med innføringen av betaling via Vipps, så forbedret vi kontantstrømmen til bedrifter med opp mot ti prosent, noe som videre resulterer i høyere løsningsgrad.

Lar kunden få velge
Årsaken til forsinket eller manglende betaling kan være sammensatt.

 — Vi ser at mange opplever det som en barriere å kontakte inkassoselskapet dersom de ubetalte regningene hoper seg opp, sier Carl-Petter Udvang, ansvarlig for digital forretningsutvikling i Lowell Norge.

— Samtidig forventes det at kundeløsninger utvikles i takt med de teknologiske mulighetene som finnes. Han legger til:

— Kunder med inkassokrav kan derfor selv velge om de vil snakke med en rådgiver eller benytte seg av Lowells selvbetjeningsløsning. Vi har fokus på god kundebetjening i alle kanaler, og kundene skal oppleve like høy kvalitet uansett kontaktflate.

Mens rådgiverne får kommunikasjonstrening og kontinuerlig læring via medlytt, jobber det digitale teamet med å stadig forbedre selvbetjeningsløsningen Min Lowell. Siste nyhet er en automatisk nedbetalingsplan. Udvang forteller:

— Lowell er først ute i Norge med å tilby kundene muligheten til å sette opp en nedbetalingsplan på få minutter, uten å involvere en rådgiver. Systemet vet hvilke saker som får inngå i nedbetalingsplanen og foreslår alternative nedbetalingstider. Kunden slipper å vente dager på godkjenning fra en rådgiver og oppsettet av en automatisk nedbetalingsplan er utført med få klikk.

 

Du kan handle dagligvarer, forsikringer og det meste annet på nett, hvorfor skal du ikke kunne gjøre opp ubetalte inkassoregninger også?

Carl-Petter Udvang, Lowell


Gode kundeløsninger kommer din bedrift til gode
Lowell har en nordisk avdeling som utvikler digitale løsninger i samarbeid med våre lokale team. Dette sørger for at vi tilpasser og prioriterer løsninger som er viktigst i det lokale markedet.

Ansvarlig for kunderelasjoner i Lowell Norge, Knut Arne Røe tillegger:

— Våre klienter skal være trygge på at Lowell har ambisjoner om å levere like gode digitale løsninger og kundeservice som det de selv gjør.

Lowell har blant annet NPS-undersøkelser (Net Promoter Score) og egne undersøkelser i digitale kanaler for å få innsikt i hvordan kunder opplever kontakten og dialogen med Lowell.

Røe understreker: — Vårt mål er at kunden skal oppleve kontakten med oss som positiv, enten vedkommende har brukt våre digitale tjenester eller vært i kontakt med en av våre rådgivere.

Udvang legger til:—  Inkassoselskapenes rolle i samfunnet har endret seg over flere år. Sluttkunder har blitt mer mobile, forventninger til gode løsninger har endret seg, og våre oppdragsgivere har økt fokus på kundereisen, også i tilfellene hvor kunden ikke kan gjøre opp for seg med en gang

— Løsningene og verdibudskapet Lowell leverer, har gått fra å kun drive med innkreving til å levere betalingsløsninger, gjenopprette kundeforhold og hjelpe de som ikke kan betale. For å være den mest attraktive leverandøren for norske selskaper, må vi fortsette å fokusere på gode løsninger og på kundereisen. Dette krever kompetanse som vi i Lowell har bygget opp over flere år, avslutter Udvang.

 

Fakta: Automatisk nedbetalingsplan

  • Med automatisk nedbetalingsplan er steget hvor rådgiver må godkjenne søknad om etablering av nedbetalingsplan fjernet. Kunden får automatisk opp tre alternativer med nedbetalingstid, og velger selv terminbeløp, forfallsdato og betalingsmetode i noen enkle steg.
  • Nedbetalingsplanen kan settes opp for de fleste saker, men kunden får tydelig beskjed om de sakene som ikke kan inkluderes i nedbetalingsplanen og hvor betaling må gjøres utenom.
  • Den automatiske nedbetalingsplanen er tilgjengelig fra selvbetjeningsløsningen slik at kunden har full oversikt over utestående fordringer som er hos Lowell.