PERSONVERNPOLICY
BESKYTTELSE AV PERSONOPPLYSNINGER HOS LOWELL
Grundig behandling og beskyttelse av dataene dine er viktig for oss. Vi ønsker også å forsikre oss om at du kjenner dine rettigheter knyttet til behandling av personopplysninger.
Lowell har som mål å hjelpe mennesker og selskaper med å holde kreditt under kontroll, og våre tjenester er basert på interaksjon mellom mennesker.
I denne personvernerklæringen beskriver vi hvordan vi behandler personopplysninger når du møter oss som kunde, servicepartner eller jobbsøker. Denne personvernerklæringen gir informasjon om rettighetene dine, for eksempel hvordan du får tilgang til dataene dine.
Du kan også finne kontaktinformasjonen til vårt personvernombud fra denne personvernerklæringen. Du kan også sende tilbakemelding til vårt personvernombud om denne personvernerklæringen og hvordan den kan forbedres.

BEHANDLINGSANSVARLIG
INKASSO, LEVERANDØRER, KLIENTRELASJONER & MARKEDSFØRING OG REKRUTTERING
Behandlingsansvarlig for inkasso, leverandørhåndtering, klientforhold, markedsføring og rekruttering er Lowell Norge AS (organisasjonsnummer:848579122). Når det gjelder leverandørstyring er også Lowell Nordics Oy (organisasjonsnummer: 2788135-4) behandlingsansvarlig.
KONTAKTINFORMASJON Postadresse: Postboks 6354 Etterstad, 0604 Oslo
Flere kontaktopplysninger: www.lowell.no
PERSONVERNOMBUD
Lowell Norge har utnevnt et personvernombud som du kan kontakte i saker som gjelder behandling av personopplysninger og andre personvernspørsmål.
Du kan nå vårt personvernombud via e-post: DPO.Norge@lowell.com
Vi behandler og lagrer personopplysninger om våre kunder, leverandører, klienter og jobbsøkere til ulike formål. Disse formålene er: 1) anskaffelse og innkreving av utestående fakturaer og gjeld; 2) leverandørstyring, 3) klientrelasjonsstyring og markedsføring; og 4) rekruttering av nye medarbeidere. Vi behandler bare dataene dine når vi har juridisk grunnlag for å gjøre det.
Vi behandler også personopplysninger når vi utfører faktiske faktureringsaktiviteter på vegne av et annet selskap som deres servicepartner. I disse situasjonene fungerer vi som databehandler av personopplysninger. Mer informasjon om behandling av data kan fås fra faktureringsselskapet (behandlingsansvarlig).
INKASSO
Vi behandler personopplysninger når en betaling ikke skjer i samsvar med vilkårene i den opprinnelige avtalen eller annen forpliktelse. I dette tilfellet er formålet med behandlingen av personopplysninger å erverve eller inndrive en utestående betaling eller gjeld, på grunnlag av et oppdrag eller anbud utstedt av vår klient, det vil si en faktura/kreditor. Alternativt kan vi ha kjøpt den utestående gjelden for inkassoformål.
Personopplysninger kan brukes i ulike situasjoner og til ulike formål i inkassoprosessen. Vi behandler data for å gjennomføre frivillige og juridiske inkassoprosesser, inkludert saker knyttet til kriminelle aktiviteter, tvister, insolvens og søknader. Vi behandler også data for å behandle betalinger og når vi sender rapporter til våre klienter, myndigheter (f.eks. fullbyrdelsesmyndigheter og domstoler) og kredittopplysningsselskaper som fører et register over betalingsmislighold.
God kundeservice er en sentral del av våre inkassotjenester. Vi behandler dine personopplysninger for å håndtere og autentisere kundeservicesituasjoner, tilby betalingsalternativer og avtale betalingsordninger. Vi bruker også kundedata for å forstå kundeatferd ved hjelp av undersøkelser og statistikk, og for å utvikle våre tjenester og kundeservicekanaler fra våre kunders synspunkter. Dette inkluderer også opplæring av personell.
Vi behandler personopplysninger i profilering for å lette inkassoplanlegging. I praksis betyr dette at vi kan gjennomføre inkassotiltak ved hjelp av profilering som er produsert på grunnlag av kundehistorikkdata og forutsier fremtidig betalingsatferd. Vi behandler også data for å analysere gjeld som skal kjøpes for inkassoformål.
I tillegg pålegger lovgivningen oss forpliktelser knyttet til kundekontroll, revisjon, regnskap, anti-hvitvasking, kriminalitet og svindelforebygging, databeskyttelse, informasjonssikkerhet og internasjonale sanksjoner, hvis oppfyllelse krever behandling av personopplysninger.
LEVERANDØRSTYRING
Vi behandler og lagrer personopplysninger med det formål å identifisere leverandører og representanter for leverandører, håndtere kontraktsforhold, administrere kjøpsfakturaer og for kontakt og kommunikasjon knyttet til leverandørforhold.
ADMINISTRASJON OG MARKEDSFØRING AV KLIENTRELASJONER
Vi behandler og lagrer personopplysninger med det formål å identifisere klienter og representanter for klienter, håndtere kontraktsforhold, kontakt og kommunikasjon knyttet til klientforhold, tjenesterapportering og identifisere brukere av våre online- og ekstranett tjenester.
Vi behandler også personopplysninger knyttet til yrkesroller for å selge og markedsføre våre tjenester beregnet på selskaper og for markedsføringsformål.
I tillegg pålegger lovgivningen oss forpliktelser knyttet til for eksempel kundekontroll, anti-hvitvasking og internasjonale sanksjoner, hvis oppfyllelse krever behandling av personopplysninger.
REKRUTTERING
Vi behandler og lagrer personopplysninger for å gjennomgå jobbsøknader som sendes til oss, gjennomføre jobbintervjuer og inngå arbeidskontrakter.
Vi behandler kun personopplysninger når vi har juridisk grunnlag for å gjøre det. Ofte er behandlingen av data basert på en avtale mellom oss og våre klienter eller oppfyllelse av legitime interesser. I dette tilfellet er det ikke nødvendig med ditt samtykke for å behandle data.
INKASSO
I inkassoprosesser er behandlingen av personopplysninger basert på oppfyllelse av en avtale om betaling. Behandlingen av data krever derfor ikke ditt samtykke, da behandlingen er basert på din tidligere avtale som er signert med oss eller en av våre klienter.
Personopplysninger behandles også i inkassoprosesser for å ivareta allmenne interesser. Den kundedrevne profesjonelle innkrevingen av utestående fakturaer og gjeld muliggjør utlånsbasert økonomi ved å redusere eventuelle utlånsforstyrrelser og kredittap. Svært funksjonelle inkassotjenester gir like muligheter til å motta kreditt og rimelige kredittkostnader for forbrukere og bedrifter.
I noen situasjoner er behandlingen basert på oppfyllelse av lovpålagte forpliktelser. Disse inkluderer identifisering av kunder, forebygging av hvitvasking av penger, internasjonale sanksjoner, svar på offisielle spørsmål og regnskap.
Vi kan også behandle dine personopplysninger, på grunnlag av ditt samtykke. Dette gjelder eventuell tilleggsinformasjon vi har innhentet fra deg om for eksempel din helsetilstand. Med ditt samtykke kan vi også utlevere dataene dine til tredjeparter.
Vi behandler også dine personopplysninger på grunnlag av våre legitime interesser. Disse er knyttet til å utføre forretningsaktiviteter og produsere og utvikle inkassotjenester som svarer på våre klienters behov.
LEVERANDØRSTYRING
Når det gjelder kontraktsmessige leverandørforhold, er behandlingen av personopplysninger basert på, inngåelse og oppfyllelse av en tjenesteavtale mellom oss og våre leverandører og oppfyllelse av legitime interesser knyttet til tjenestepartnerskap. Disse legitime interessene inkluderer for eksempel kommunikasjon og vedlikehold av leverandørregistre.
ADMINISTRASJON OG MARKEDSFØRING AV KLIENTRELASJONER
Når det gjelder kontraktsmessige klientforhold, er behandlingen av personopplysninger basert på, inngåelse og oppfyllelse av en tjenesteavtale mellom oss og våre klienter og oppfyllelse av legitime interesser knyttet til tjenestepartnerskap. Disse legitime interessene inkluderer kommunikasjon og tjenestemarkedsføring og direkte markedsføring rettet mot bedriftskunder.
Vi behandler også personopplysninger for å oppfylle våre lovpålagte forpliktelser som for eksempel er knyttet til klientidentifikasjon og internasjonale sanksjoner.
REKRUTTERING
Behandlingen av personopplysninger om jobbsøkere er basert på forespørsler fra en jobbsøker som deltar i rekrutteringsprosessen og/eller et forhold (berettiget interesse) som etableres når en jobbsøker sender inn sin søknad for å bli vurdert for en ledig stilling
I visse situasjoner behandler vi dine personopplysninger på grunnlag av ditt samtykke. I dette tilfellet kan du når som helst trekke tilbake samtykket ditt.
Du kan trekke tilbake samtykket ditt ved å sende et varsel til vår kundeservice.
Etter å ha mottatt varselet om tilbaketrekking, vil vi ikke lenger behandle dataene dine basert på samtykke. Tilbaketrekking av samtykke vil imidlertid ikke ha noen innvirkning på tidligere behandling av data, og det er ikke til hinder for at dataene dine blir behandlet når det er andre juridiske grunnlag for behandling, for eksempel oppfyllelse av en avtale.
INKASSO
I våre inkassoprosesser behandler og bruker vi følgende data om våre kunder:
- Identifikasjons- og autentiseringsdata (f.eks. personnummer)
- Kontaktinformasjon (f.eks. adresse og telefonnummer)
- Informasjon om en representant eller agent
- Informasjon om vergemålet
- Informasjon om gjeld
- Betalinger
- Tiltak vi har planlagt eller har iverksatt i forbindelse med inkassoprosessen, for eksempel informasjon om utsendte inkassobrev eller inngåtte betalingsplaner
- Informasjon om stadiet i inkassoprosessen (f.eks. innkalling, utførelse)
- Bankopplysninger
- Kredittinformasjon
- Informasjon om inntekter, utgifter og formue
- Roller og ansvar i forretningsaktiviteter
- Informasjon om skatter
- Informasjon om solvens
- Informasjon om kontakt- og servicesituasjoner
- Opptak av samtaler
- Helseopplysninger (i den grad de er innhentet fra den registrerte med deres samtykke eller på grunnlag av en gjeld, og disse opplysningene er nødvendige med tanke på inkassoprosessen)
- Informasjon om straffbare forhold (knyttet til grunnlaget for gjelden og informasjon er nødvendig med tanke på inkassoprosessen)
- Familiesituasjon: Forhold/sivilstand, barn, bosituasjon etc. (kilde: deg)
- Årsaker til manglende betaling: Avhengig av informasjonen du gir oss, for eksempel individuelle eller familieforhold, arbeidsrelaterte problemer, etc. (kilde: du)
En kunde kan være representert ved verge, fullmektig eller annen kontaktperson, likvidator eller gjeldsrådgiver. Andre interessenter i inkassoprosesser er representanter for våre oppdragsgivere og fullbyrdelsesmyndigheter. Vi behandler følgende opplysninger om disse:
- Identifikasjons- og autentiseringsdata (f.eks. personnummer)
- Kontaktinformasjon (f.eks. adresse og telefonnummer)
- Stillingstittel i bedriften/organisasjonen
- Informasjon om kontakt- og servicesituasjoner
- Opptak av samtaler
LEVERANDØRSTYRING
- Identifikasjons- og autentiseringsdata
- Kontaktinformasjon (f.eks. e-postadresse og telefonnummer)
- Stillingstittel i bedriften
- Informasjon om kontakt- og servicesituasjoner
ADMINISTRASJON OG MARKEDSFØRING AV KLIENTRELASJONER
I Klientrelasjonsstyring og tjenestemarkedsføring rettet mot selskaper behandler vi følgende opplysninger om representanter for nåværende og potensielle klientbedrifter og andre brukere av våre tjenester:
- Identifikasjons- og autentiseringsdata
- Kontaktinformasjon (f.eks. e-postadresse og telefonnummer)
- Stillingstittel i bedrifte
- Informasjon om kontakt- og servicesituasjoner
- Opptak av samtaler
- Forespørsler: forespørsler om kredittinformasjon og personer som har fremsatt dem (brukere av kredittopplysningstjenester)
I tillegg krever plikten til å kjenne våre klienter at vi får vite navn, fødselsdato og personkode til klientselskapet eller representanten for en privat klient som utsteder oppdraget, fullt navn, fødselsdato og nasjonalitet til styret i den juridiske enheten eller et tilsvarende beslutningsorgan, og navn, fødselsdato, norsk personkode og i fravær statsborgerskap til de reelle rettighetshaverne til rettssubjektet. I tillegg samles det inn informasjon om navn, nummer og andre identifikasjonsdata for dokumentet som brukes til å bekrefte identiteten, for eksempel passet. I henhold til hvitvaskingslovgivningen innhentes det også opplysninger om hvilken bank eller betalingskonto som benyttes og klientens økonomiske stilling.
INKASSO
I inkassotjenester innhenter vi vanligvis dataene dine fra følgende kilder:
- Våre klienter eller den opprinnelige kreditoren
- Våre kunder, det vil si deg (f.eks. når du bruker våre tjenester eller betaler faktura/gjeld)
- Våre kunders representanter/agenter/veiledere av interesser
- Gjennom aktiviteter vi har gjennomført
- Andre selskaper som tilhører Lowell Group
- Namsmenn (informasjon om henrettelse)
- Domstoler (informasjon om juridisk innkreving)
- Digitaliserings- og befolkningsdatatjenesten (adresser og personopplysninger)
- Rettsregisteret (informasjon om konkurser, bedriftsrestrukturering og gjeldsordninger)
- Kredittopplysningsselskaper/registre (offentlige betalingsmislighold)
- Bedriftsinformasjonssystemet (forretningsinformasjon)
- Skatteetaten (offentlige skatteopplysninger)
- elefonkatalog-, adresse- og kontaktinformasjonstjenesteselskaper (telefonnumre, adresser)
- Offisielle sanksjonsdatabaser (f.eks. EU-sanksjoner)
Vi kan be om ytterligere informasjon fra deg, men du er ikke forpliktet til å gi oss ytterligere informasjon. Manglende levering av tilleggsinformasjon kan imidlertid ha en negativ innvirkning, for eksempel hvis det må bevises at en gjeld er betalt eller en kundeklage er begrunnet.
LEVERANDØRSTYRING
- Leverandørselskapet du representerer
- En kontaktperson som representerer leverandørbedriften, det vil si deg
- Gjennom aktiviteter vi har gjennomført
- Foretaksregisteret
- Leverandører av telefonnummer og adresser
- Kredittopplysningsselskaper/kredittopplysningsregistre
ADMINISTRASJON OG MARKEDSFØRING AV KLIENTRELASJONER
Vi innhenter opplysninger om kontaktpersoner som representerer våre klienter eller potensielle klienter fra følgende kilder:
- Klientbedriften du representerer
- En kontaktperson som representerer klientbedriften, det vil si deg
- Gjennom aktiviteter vi har gjennomført
- Foretaksinformasjonsregisteret
- Markedsføringsdataselskaper
- Leverandører av telefonnummer og adresser
- Kredittopplysningsselskaper/kredittopplysningsregistre
Du har ingen forpliktelse basert på lovgivningen eller klientavtalen til å oppgi personopplysninger. Enhver manglende levering av de forespurte dataene kan imidlertid bety at du ikke kan bruke alle tjenestene våre, eller at du ikke får informasjon om tjenestene våre.
REKRUTTERING
Når en person søker på en ledig stilling, innhenter vi data fra følgende kilder:
- Søkeren
- Referanser angitt av søker
- Kredittopplysningsselskaper/kredittopplysningsregistre
- Egnethetstester og rekrutteringskonsulenter
Som jobbsøker har du ingen forpliktelse basert på lovgivningen eller avtalen til å oppgi personopplysninger. Manglende oppgivelse av opplysninger som er viktige med tanke på rekrutteringsprosessen, kan imidlertid bety at søknaden din blir behandlet med ufullstendige opplysninger eller at den ikke blir behandlet.
Vi avslører eller selger ikke dine personopplysninger til noen tredjepart uten ditt samtykke eller annet lovlig grunnlag.
INKASSO
Vi kan utlevere dine personopplysninger til parter som er involvert i tjenestene vi leverer, og til andre forretningsforbindelser i Lowell-gruppen.
- Klienter hvis krav vi inndriver
- Kunden, det vil si deg
- Kundens representanter/agenter/veiledere av interesser
- Domstoler
- Namsmenn
- Tilsynsmyndigheter
- Politiet
- Offisielle bobestyrere utpekt av domstolene
- Kredittopplysningsselskaper
- Telefonkatalog-, adresse- og kontaktinformasjonstjenesteselskaper for kontroll av data
- Digitaliserings- og befolkningsdatatjenesten for kontroll av data
- Eksterne leverandører (f.eks. revisorer, regnskapsførere, trykkeri- og postselskaper, advokatfirmaer, rådgivere og IT-tjenesteleverandører)
- Lowells konsernselskaper med det formål å utføre inkassotjenester, interne administrasjonstjenester, revisjons- og compliance-tjenester for å sikre at vi overholder juridiske og regulatoriske forpliktelser.
- Eksterne inkassoagenter
- Investorer, forsikringsselskaper, forsikringsmeglere, långivere, eksterne revisorer, juridiske og andre profesjonelle rådgivere der det er nødvendig.
- Långivere og medinvestorer og deres rådgivere, for eksempel for revisjons- og forhandlingsformål
- Andre tredjeparter og deres rådgivere, for eksempel med det formål å forhandle og fullføre fusjonen, overføringen eller salget av deler av eller hele vår, eller ethvert medlem av Lowell-gruppen av selskapers virksomhet eller eiendeler eller noen av deres aksjekapital til en tredjepart.
Som hovedregel behandler vi dine personopplysninger innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). I noen tilfeller, for eksempel i forbindelse med internasjonal inkasso, kan imidlertid personopplysningene dine overføres til våre agenter i tredjeland hvis det er nødvendig, av den grunn at du bor i det landet.
I tillegg kan få av tredjeparts tjenesteleverandører vi bruker og noen Lowell-konsernselskaper, investorer og andre tredjeparter og deres rådgivere som kan ha tilgang til personopplysninger, være lokalisert utenfor EØS, for eksempel Storbritannia eller USA. De ovennevnte dataoverføringene kan bare skje basert på EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) eller hvis EU-kommisjonen har bestemt at det aktuelle landet har et tilstrekkelig nivå av databeskyttelse, passende sikkerhetstiltak for behandling av personopplysninger, for eksempel standard kontraktsklausuler (EU-modellklausuler) eller bindende selskapsregler (BCR) er på plass, eller det er snakk om unntak i spesielle situasjoner som for å oppfylle en kontrakt eller for å etablere et rettskrav.
LEVERANDØRSTYRING
Vi kan utlevere personopplysninger om leverandører og representanter for våre leverandører til:
- Eksterne leverandører (f.eks. revisorer, regnskapsførere, operatører av innkjøpsfakturahåndtering, trykkeri- og postoperatører, rådgivere, kommunikasjons- og IT-tjenesteleverandører)
- Leverandørbedriften kontaktpersonen representerer
- Kontaktpersonen
- Andre selskaper i Lowell-konsernet
- Forsikringsselskaper
- Investorer og deres rådgivere, for eksempel for revisjons- og forhandlingsformål
- Andre tredjeparter og deres rådgivere, for eksempel med det formål å forhandle og fullføre fusjonen, overføringen eller salget.
ADMINISTRASJON OG MARKEDSFØRING AV KLIENTRELASJONER
Vi kan utlevere personopplysninger om representanter for våre klientelskaper og potensielle klientskaper til:
- Eksterne leverandører (f.eks. revisorer, regnskapsførere, operatører av innkjøpsfakturahåndtering, trykkeri- og postoperatører, rådgivere, kommunikasjon, markedsføring, direkte markedsføring og IT-tjenesteleverandører)
- Klientbedriften kontaktpersonen representerer
- Kontaktpersonen
- Andre selskaper i Lowell-konsernet
- Forsikringsselskaper
- Investorer og deres rådgivere, for eksempel for revisjons- og forhandlingsformål
- Andre tredjeparter og deres rådgivere, for eksempel med det formål å forhandle og fullføre fusjonen, overføringen eller salget.
REKRUTTERING
Vi kan utlevere personopplysninger om jobbsøkere til:
- Tilbydere av egnethetstesttjenester (på grunnlag av samtykke)
- Leverandører av datasystemer
- Andre selskaper i Lowell-konsernet med det formål å tilby HR-relaterte tjenester og interne administrasjonstjenester, revisjons- og compliance-tjenester for å sikre at vi overholder juridiske og regulatoriske forpliktelser.
MULIG OVERFØRING AV PERSONOPPLYSNINGER TIL TREDJELAND INNEN LEVERANDØRSTYRING, KLIENTFORHOLDSSTYRING OG MARKEDSFØRING, OG VED REKRUTTERING
Som hovedregel behandler vi dine personopplysninger innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). Innenfor Lowell Group kan dine personopplysninger overføres utenfor EØS, ettersom noen av Lowell Groups selskaper er lokalisert i Storbritannia. I tillegg kan få av tredjeparts tjenesteleverandører vi bruker som kan ha tilgang til personopplysninger i forbindelse med levering av tjenesten deres, være lokalisert utenfor EØS, for eksempel Storbritannia eller USA. De ovennevnte dataoverføringene kan bare skje basert på EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) eller hvis EU-kommisjonen har bestemt at det aktuelle landet har et tilstrekkelig nivå av databeskyttelse, passende sikkerhetstiltak for behandling av personopplysninger, for eksempel standard kontraktsklausuler (EU-modellklausuler) eller bindende selskapsregler (BCR) er på plass, eller det er snakk om unntak i spesielle situasjoner som for å oppfylle en kontrakt eller hvis det foreligger et samtykke fra den registrerte.
Vi lagrer dataene dine så lenge det er nødvendig for formålene som dataene ble samlet inn og lagret for.
INKASSO
Selv om inkassoprosessen avsluttes, vil vi lagre dataene dine så lenge det er nødvendig for formålene som dataene ble samlet inn og lagret for. Behovet for å lagre dataene dine er for eksempel basert på lovgivningen eller en tjenesteavtale vi har inngått med vår klient. Opptak av telefonsamtaler oppbevares i én måned, med mindre det er behov for lengre oppbevaringsperiode, for eksempel på grunn av tvist. I henhold til bransjestandarden vil inkassobyrået oppbevare dokumentene og dataene knyttet til inkassovirksomheten i tre år etter at inkassotiltakene er avsluttet, med mindre en lengre oppbevaringsperiode er fastsatt andre steder i loven.
Klienten og tilsynsmyndigheten har rett til å stille spørsmål knyttet til inkassoprosesser og fremsette krav, også etter inkassoprosessen. Av denne grunn er det nødvendig å lagre personopplysninger etter inkassoprosesser.
LEVERANDØRSTYRING
Vi lagrer dataene vi har brukt i leverandørrelasjonsadministrasjon så lenge det er nødvendig og riktig med tanke på formålet med bruken.
ADMINISTRASJON OG MARKEDSFØRING AV KLIENTRELASJONER
Vi lagrer dataene vi har brukt i klientrelasjonsstyring og markedsføring så lenge det er nødvendig og riktig med tanke på formålet med bruken.
REKRUTTERING
Eksterne jobbsøkere søker på ledige stillinger gjennom vårt HRM-system, som oppretter en kandidatprofil for dem i systemet. Jobbsøkerens søknad går gjennom systemet i henhold til vår rekrutteringsprosess. Selv om en jobbsøker ikke blir ansatt, vil kandidatprofilen deres forbli gyldig. Hvis jobbsøkeren ikke logger inn på profilen sin på 12 måneder, vil profilen bli fjernet fra systemet.
Vi behandler personopplysninger automatisk for å kontrollere inkassoprosesser og ta kredittbeslutninger.
INKASSO
Vi bruker profilering basert på automatisert behandling av personopplysninger for å planlegge inkassoaktiviteter. Hensikten er å evaluere kundens soliditet og forutsi fremtidig betalingsadferd, på grunnlag av data om innkrevingshistorikken og offentlige kreditt- og skattedata. Poengsummen som beregnes på grunnlag av data hjelper oss med å velge de mest passende inkassoaktivitetene med tanke på hver enkelt kunde og unngå unødvendige aktiviteter som akkumulerer inkassokostnader for.
Den automatiserte behandlingen av data medfører ingen vesentlige konsekvenser for kunden, og den har ingen innvirkning på kundens rettigheter. Målet er for eksempel å forutse eventuelle tilfeller og situasjoner der lanseringen av en juridisk innkreving ikke er hensiktsmessig.
REKRUTTERING
Vi bruker en automatisert beslutningsprosess for noen rekrutteringer. I disse situasjonene inkluderer rekruttering spørsmål som vi forventer at du svarer på når du sender inn søknaden din. Hensikten med spørsmålene er å finne ut om søknaden din vil bli tatt videre til neste trinn i rekrutteringsprosessen. Den automatiserte beslutningsprosessen bruker svaret du gir under søknadsprosessen for å avgjøre om du oppfyller minimumskravene for vår ledige stilling hos Lowell.
En automatisert beslutningsprosess er avgjørende for inngåelse av en arbeidskontrakt og hjelper oss med å sikre at beslutningene våre er raske, rettferdige, effektive og nøyaktige basert på informasjonen du gir oss. Vi spør om ting som er relevante for jobben og ansettelsen hos Lowell.
Hvis vi velger å ikke gå videre basert på svaret ditt på søknaden din, har du rett til å be oss om å gjennomgå den automatiserte avgjørelsen vi har tatt basert på svaret ditt.
For å utøve GDPR-rettighetene dine knyttet til automatisert beslutningstaking, vennligst kontakt hr.nordics@lowell.com
Du har rett til å få tilgang til dine personopplysninger. Vi sender deg opplysningene dine skriftlig senest én (1) måned etter at vi har mottatt forespørselen din.
Du kan be om dataene dine:
- ved å fylle ut et elektronisk skjema på våre nettsider lowell.no; Du må bruke bank-ID for å bekrefte identiteten din.
- ved å sende en skriftlig forespørsel til Lowell Norge AS, Postboks 6354 Etterstad, 0604 Oslo
- ved å ringe vår kundeservice
FÅ OPPLYSNINGENE DINE RETTET
Hvis du oppdager at dine personopplysninger er ufullstendige eller feil, har du rett til å be om at dataene dine blir rettet. Når du sender oss en forespørsel om retting, må du identifisere opplysningene som skal rettes i detalj og forklare hvorfor opplysningene må rettes.
FÅ DATAENE DINE SLETTET
Du har rett til å be om at dataene dine slettes hvis 1) dataene dine ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for; 2) du trekker tilbake samtykket ditt; 3) du protesterer mot behandlingen av dataene dine; eller 4) dataene dine har blitt behandlet ulovlig.
Når dataene dine behandles for å oppfylle lovpålagte forpliktelser eller juridiske krav eller for statistiske formål, kan det hende at vi ikke kan slette dataene dine, selv om du ber oss om å gjøre det.
BEGRENSE BEHANDLINGEN AV DATAENE DINE
Du har rett til å be om at behandlingen av dataene dine begrenses, for eksempel når vi undersøker riktigheten av data eller behandler forespørselen din om å få dataene dine slettet.
Du kan også be om at behandlingen av dataene dine begrenses i situasjoner der du vil at dataene dine skal oppbevares (f.eks. på grunn av et rettskrav), og de ellers vil bli slettet etter at grunnlaget for behandlingen er avsluttet.
Å FÅ DATA OVERFØRT FRA ETT SYSTEM TIL ET ANNET
Når behandlingen av data er basert på ditt samtykke eller når vi innhenter data i forbindelse med en avtale, har du rett til å få dataene dine i maskinlesbart format, forutsatt at de behandles i en automatisert prosess.
INNVENDINGER MOT BEHANDLING AV DATA
Når behandlingen av dine personopplysninger er basert på legitime eller offentlige interesser, har du rett til, av grunner basert på spesifikke personlige årsaker, å protestere mot behandlingen av dataene dine.
Vi kan imidlertid ikke slutte å behandle dataene dine, selv om du har protestert mot det, hvis behandlingen av dataene dine er nødvendig eller hvis vi utfører et rettslig krav.
Denne retten gjelder også for direkte markedsføring. Mottakere av våre nyhetsbrev og direktemarkedsføringsmeldinger kan alltid melde seg av våre nyhetsbrev og meldinger eller nekte å motta slike meldinger i fremtiden.
FORESPØRSLER KNYTTET TIL PERSONOPPLYSNINGER:
Du kan sende inn forespørsler knyttet til dine personopplysninger:
- ved å sende en skriftlig forespørsel til Lowell Norge AS, Postboks 6354 Etterstad, 0604 Oslo;
- ved å ringe vår kundeservice
- ved å fylle ut et elektronisk skjema (forespørsler om tilgang til data)
Vi vil behandle forespørselen din så snart som mulig. Hvis vi ikke kan utføre forespørselen din innen én (1) måned, vil vi gi deg beskjed.
For å beskytte identiteten din vil vi verifisere alle elektroniske forespørsler ved hjelp av bankkoder og skriftlige forespørsler ved hjelp av en personlig signatur. Hvis du ringer vår kundeservice, vil vi bekrefte identiteten din ved hjelp av kontrollspørsmål.
Du har rett til å sende inn en klage angående behandlingen av personopplysninger til datatilsynet. I Norge er denne myndigheten Datatilsynet.
Datatilsynets kontor
Postadresse: Postboks 458 Sentrum, 0105 Oslo
Tlf: +48 223 96900
E-post: postkasse@datatilsynet.no
Mer kontaktinformasjon: www.datatilsynet.no
BEHANDLINGSANSVARLIG
INKASSO, LEVERANDØRER, KLIENTRELASJONER & MARKEDSFØRING OG REKRUTTERING
Behandlingsansvarlig for inkasso, leverandørhåndtering, klientforhold, markedsføring og rekruttering er Lowell Norge AS (organisasjonsnummer:848579122). Når det gjelder leverandørstyring er også Lowell Nordics Oy (organisasjonsnummer: 2788135-4) behandlingsansvarlig.
KONTAKTINFORMASJON Postadresse: Postboks 6354 Etterstad, 0604 Oslo
Flere kontaktopplysninger: www.lowell.no